한반도 비핵화!
정의용 “北의 조선반도 비핵지대화와 우리의 한반도 비핵화는 차이 없어”
2021.05.26 03:56
조선일보
정의용 외교부 장관은 25일 “북한이 말하는 ‘조선반도 비핵지대화'와 우리 정부가 말하는 ‘한반도 비핵화'는 별 차이가 없다”고 말했다. 북이 주장하는 ‘조선반도 비핵지대화’는 과거 한국에만 미국의 전술핵이 존재하던 시절 만든 개념으로 미국의 핵우산 철거와 주한 미군 철수, 남북한 동시 핵사찰 등을 포함하고 있다. 정 장관이 북한의 핵 폐기를 목표로 하는 ‘한반도 비핵화’와 정반대 개념인 ‘조선반도 비핵지대화’를 같은 개념이라고 평가한 것이다.
북한이 주장하는 조선반도 비핵지대화의 본질은 하노이 미북 정상회담을 2개월 앞둔 2018년 12월 조선중앙통신 논평을 통해 잘 드러났다. 당시 북한은 “조선반도 비핵화란 우리의 핵 억제력을 없애는 것이기 전에 ‘조선에 대한 미국의 핵 위협을 완전히 제거하는 것’이라고 게 제대로 된 정의”라고 했다. 또 “싱가포르 합의에는 분명 ‘조선반도 비핵화’라고 명시돼 있지 ‘북 비핵화’라는 문구는 눈을 씻고 봐도 찾을 수 없다”며 “미국은 조선반도 비핵화를 ‘북 비핵화’로 어물쩍 간판을 바꿔놓음으로써 세인의 시각에 착각을 일으켰다”고 주장했다. 조선반도 비핵화는 북한 비핵화가 아니라 한반도에서 미국의 전략 자산 반입을 금지하는 데 있다는 것이다.
비핵화의 대상과 정의에 대한 논쟁의 시발점은 북핵 문제가 처음 불거진 1990년대 초반으로 거슬러 올라간다. 현재 유엔 문서 등에 사용하는 공식적인 표현은 ‘한반도 비핵화’다. 북한과의 각종 공식 합의 문서에 그렇게 명시돼 있기 때문이다. 원래 미국이 북한과의 모든 합의문에 넣고 싶었던 표현은 ‘북한의 완전한 비핵화’였다. 하지만 북한은 이 용어를 받아들이지 않았다. ‘한반도 비핵화’는 북한과 합의를 이루기 위해 서로에게 유리한 해석이 가능하도록 외교적으로 타협한 결과다.
현재 남측에는 핵무기가 없다. 1990년대 주한미군의 전술핵을 모두 철거했기 때문이다. 지금은 북한에만 핵무기가 있기 때문에 한반도 비핵화는 북핵 폐기로 간주된다. 북한만 핵을 폐기하면 한반도 비핵화가 완성된다는 의미다.
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자, 한국에는 핵무기가 없다. 그런데도 북한 비핵화가 아니라, 문재인 일당은 "한반도 비핵화"를 말한다. 그리고 "한반도 비핵화" (문재인 일당의 주장) = 조선반도 비핵지대화 (북한 주장)이라 정의용이 확인해 주었다.
이것이 무슨 의미이냐? 정의용의 말을 통해, 문재인 일당은 자신들의 속셈을 드러낸 셈이다. 그것은 한국에 미군이 주둔하는 한 언제든지 핵무기를 미본토에서 가져 올 여지가 있기에 한반도 비핵화를 이루려면 미군이 철수해야 하고, 더 나아가 핵무기를 가진 미국과 한국 간의 동맹도 철폐되어야 한다는 것이다. 이것이 북한의 조선 반도 비핵지대화의 요지인데, 그것을 문재인 일당이 추진하는 중이라는 말이다.
한미 동맹이 존속하는 한 한국에 미국이 핵무기를 다시 반입해서 사용할 경우도 있을 수 있다고 가정되기 때문에 한미 동맹도 해체되어야 한다는 것이 문재인 일당의 생각이고 북한의 생각이다.
이들의 속셈은 미군 철수, 한미 동맹 해체, 그리하여 남북 공산주의 연방제 통일로 나아가는 일이다. 국민들은 이 자들의 속셈을 알지 못하고 있다.
"반미 공산주의 사회주의 정권인 줄 알았더니, 미국에 밀착하는 듯한 태도를 보이니 안심이네! 라고 대다수 국민들은 생각할 것이다.
천만에! 이 자들의 마각이 보다 더 분명하게 조만간 드러날 것이다.
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Washington Examiner,
A denuclearized North Korea requires a strong US-South Korea alliance
비핵화된 북한은 강력한 한미 동맹을 필요로 한다
by Rep. Young Kim 미 하원 민주당 의원 영 김
| May 20, 2021 12:00 AM
On Friday, during a crucial time for the United States-South Korea relationship, President Joe Biden will meet with South Korean President Moon Jae-in to discuss shared priorities for our two nations. This summit presents an important opportunity to make bilateral progress, and I am hopeful that both Democrats and Republicans are united in prioritizing the challenges facing South Korea. However, the Biden administration’s actions must go beyond rhetoric in supporting our key ally and securing progress on relations with North Korea.
To ensure a productive meeting on shared U.S.-South Korea priorities, Biden must emphasize to Moon our nations’ shared commitment to counter threats from North Korea, promote human rights on the world stage, and strengthen our partnership with key allies for future generations.
The Biden administration must demonstrate its unwavering commitment to our allies and reassure them that it will not offer unwarranted concessions to our adversaries. After announcing the completion of its policy review on Korea, the Biden administration named one of its top objectives as the denuclearization of the Korean peninsula. This new phrasing was put forth by the Biden administration even though South Korea possesses no nuclear weapons. A stronger and clearer goal would be to attain the complete, verifiable, and irreversible denuclearization of North Korea.
While this may seem like a minor change, this rhetorical shift is a significant deviation from the policy stances of past administrations and gives North Korea's leader Kim Jong Un significant leverage. The change opens the door for North Korea to demand the withdrawal of U.S. troop presence in South Korea and Japan, as well as our umbrella of extended nuclear deterrence in the region, in exchange for any nuclear drawdown from North Korea.
Lastly, Biden should make every effort to strengthen trilateral U.S.-South Korea-Japan and bilateral South Korea-Japan cooperation on North Korea. We must remember who our true allies are and where our collective interests lie. Continued survival through countering threats from North Korea must remain a top priority, and it requires practical and effective cooperation between South Korea and Japan to ensure success.
Biden has made strides in this area already, with his first two in-person summits hosting the heads of Japan and South Korea and including both nations in multilateral forums. However, Biden must go further with Moon and Japanese Prime Minister Yoshihide Suga by pushing for increased bilateral cooperation with Japan on North Korea.
South Korea and Japan have a complicated history that continues to this day, but cooperation does not mean ceding all historical arguments with the government of Japan. Historical issues of wartime recognition and responsibility remain as important and as relevant as ever. But as democratic nations that all share the same core values and seek to protect the international rules-based order, we must come together as one to face the existential dangers that threaten to undermine our collective security.
Biden’s meeting with Moon this week will set the tone for his administration’s true desire to support South Korea. There is great potential to strengthen the U.S.-South Korea relationship and our shared response to the challenges posed by North Korea. And we must. To truly counter North Korea, we must not only be unwavering in our commitment but also promote a steadfast alliance to present a united front in confronting Kim Jong Un.
The special envoy would also assist with future reunifications of Korean American families, most of which have been separated since the end of the Korean War nearly 70 years ago. Just as Korean families have been part of reunification efforts in the past, Biden and Secretary of State Antony Blinken should make every effort to include Korean American families, which have been consistently left out of reunification sessions with North Korea. Time is running out for many of these aging family members, and it is crucial Biden discuss this topic with Moon during their summit. Biden would also be wise to consider two separate pieces of bipartisan legislation I helped introduce calling for the inclusion of Korean Americans in the reunification process with North Korea.
Lastly, Biden should make every effort to strengthen trilateral U.S.-South Korea-Japan and bilateral South Korea-Japan cooperation on North Korea. We must remember who our true allies are and where our collective interests lie. Continued survival through countering threats from North Korea must remain a top priority, and it requires practical and effective cooperation between South Korea and Japan to ensure success.
Biden has made strides in this area already, with his first two in-person summits hosting the heads of Japan and South Korea and including both nations in multilateral forums. However, Biden must go further with Moon and Japanese Prime Minister Yoshihide Suga by pushing for increased bilateral cooperation with Japan on North Korea.
South Korea and Japan have a complicated history that continues to this day, but cooperation does not mean ceding all historical arguments with the government of Japan. Historical issues of wartime recognition and responsibility remain as important and as relevant as ever. But as democratic nations that all share the same core values and seek to protect the international rules-based order, we must come together as one to face the existential dangers that threaten to undermine our collective security.
Biden’s meeting with Moon this week will set the tone for his administration’s true desire to support South Korea. There is great potential to strengthen the U.S.-South Korea relationship and our shared response to the challenges posed by North Korea. And we must. To truly counter North Korea, we must not only be unwavering in our commitment but also promote a steadfast alliance to present a united front in confronting Kim Jong Un.
Young Kim represents California’s 39th Congressional District in the U.S. House of Representatives.
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